Translate

onsdag 29 oktober 2014

Väva korgar av återbrukat material

Jag går en kurs i textilt återbruk, där fick vi till uppgift
 att tillverka en förvaring av något slag.
Eller rättare sagt en hel serie.
Jag kände att jag ville väva i olika material,
men eftersom det tar ganska lång tid att sätta upp en väv
 visste jag inte om jag skulle hinna.
Därför tillverkade jag en serie askar av tyg.
Såna här askar har ni kanske vikt av papper och för att det ska fungera
med tyg så behöver man stärka dom.
Jag har använt trälim ut spätt med vatten ca 1 del lim 5 delar vatten.
Lägg tygerna på en plastsäck och måla på lösningen, låt torka.
Nu är tyget stelt som ett papper och går utmärkt att vika.

Väven hann bli färdig så det blev korgar också.
Den största har jag vävt av gamla Kalle anka tidningar,
 den turkos är vävd av plastkassar, den lila är av mattrasor
och den höga i bakgrunden av sugrör.
Jag har bara knutit ihop dom fram och låtit fransen bli dekoration.
Botten och eventuell kant är gjord av gamla jeans
och fastsydd med korsstygn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar