Translate

torsdag 9 oktober 2014

Gammal lampskärm blir som ny

Så här blev den


En gammal lampskärm köpt på loppis för 10 kr.
Före
Jag tog bort det gamla tyget men behöll stålstommen och lampskärmsplasten,
den som gör att det inte blir brandfarligt.


Jag plockade fram mormors gamla spetsar, broderier, monogram, dukar och knappar.
Jag ville ha lite lager på lager effekt sen när ljuset skiner igenom.
Jag la också till lite smårester av tyger från kläder jag har sytt, för att få lite färg och ett riktigt tunt tyg från en gammal klänning, som botten.
Jag pusslade ihop allt ovanpå lampskärmsplasten så jag kunde anpassa storleken.
När jag funderade på hur jag skulle fästa allt så insåg jag att det måste sys fast för hand,
 för att passa in i stilen.
Det gamla broderiet (som mormor antagligen klippt ut från ett lakan)
 sydde jag fast med stjälkstygn och efterstygn.
 Jag lät den rivna tygkanten sticka upp lite ovanför skärmkanten.

Spetsarna är fastsydda med efterstygn eller kaststygn, och hjärtat med efterstygn i rött garn.
De färgade tygbitarna sydde jag fast med brodergarn i olika färger med olika sorters stygn.
Monogrammet från en väl uttjänt kökshandduk fick sticka ner lite i underkanten (bild 1).
Till sist sydde jag på några gamla knappar här och var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar