Translate

torsdag 26 juli 2012

Såpa trädäck/trätrappa utomhus

 

Fick ett tips om att man kunde såpa in trädäck, istället för att olja in det. Har nu provat det på min trappa. Skillnaden blev ganska uppenbar, har såpat varannat trappsteg. Såpa är ju förtvålad tallolja så det verkar ju logiskt att imprengera fura med såpa. På golv innomhus är det ju inget nytt men jag hade inte hört att det funkar utomhus, så detta är ett test. Fördelarna är ju många: såpa är billigt, miljövänligt, lätt att använda och torkar fort. Det gör heller inte så mycket om någon råkar gå på golvet under torktiden, det blir inga märken och eventuell såpa på foten är ju bara att skölja av.

Jag sopade rent trappan och hällde på flödigt med såpa och strök ut det med en pensel ( som blir mycket lätt att rengöra). Sen låter man det torka några timmar om det inte har sugit in helt så torkar man av överflödet, klart.

Träet blev väldigt lent och skönt att gå på men jag tyckte inte att det höll sig snyggt så länge. Såpan kanske gjorde nytta ändå. Jag hade från början oljat in det med vattenbaserad olja med pigment i men det tyckte jag höll sig jättedåligt.

Har nu oljat in trädäcket med riktig träolja istället. Jag tycker det verkar ha den bästa hållbarheten. Mitt trägolv ligger i söderläge och har inget tak så det är ju väldigt utsatt. I annat fall tror jag att jag skulle satsa på såpa men göra flera strykningar.

Utvärderig: Vattenbaserad träolja är säkert miljövänligt och lätt att använda men skyddar dåligt.
Såpa är antagligen miljövänligast och gör träet lent och behagligt att gå på, hållbarheten blir kanske bättre om man upprepar behandlingen fler gånger.
Lösningsbaserad träolja är väl minst miljövänligt  och lite kladdigare att hållas med, längre torktid men skyddar bäst.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Såhär ett år efter, hur har det gått med såpandet? Har precis byggt en altan och funderar på vad jag ska behandla den med. Funderar starkt på såpa.
    Maila gärna era tankar till info@mycketmedia.se
    Mvh Johannes

    SvaraRadera