Translate

fredag 27 juli 2012

Ny dörrkrans


Jag behövde en ny dörrkrans och ville ha den hjärtformad. Jag formade en grov ståltråd som ett hjärta och virade sen grenar från vildvin runt hjärtat. Det behövs inget extra för att fästa grenarna, jag sticker bara in ändarna mellan grenarna. En stor rosett av ett mönstrat band och en mindre av spets som jag fäste med en hjärtformad hattnål. Detta är grunden för kransen sen har jag tänkt att ha utbytbara dekorationer anpassade efter årstid.

Blommorna är tänkta som sommar dekorationen. Det är två små virkade dukar som jag har stärkt med trälim, dom blir mycket fasta och hållbara.
Den övre blomman har fått en tyll-volang bakom sig och en mindre inuti. Som blombotten har jag tovat en ull-kula och broderat franska knutar på. Jag har även tovat foderbladen, fast de syns inte så mycket.
Den undre blomman fick ett veckat sidenband som yttre kronblad och tovad blombotten fast här med korsstygn på. Som foderblad har jag fäst krulliga ulltussar på en tovad rundel.
Som extra dekoration trädde jag upp pärlor på små ull-lockar som fick hänga ner.
Egentligen blev allt lite för rosa för min smak men till hösten ska ju nya dekorationer ta blommornas plats.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar