Translate

söndag 26 juli 2015

Måla furu-tak vitt, renovera sovrum

Efter att den nya väggen är klar är det dags för målningsarbete.

Bort med alla lysrör i taket och sedan tvätta furupanelen i taket.
Ett så här gammalt furu tak är viktigt att tvätta noga innan målning, man behöver också använda en färg som isolerar för genomslag. Takets gulnade färg slår gärna igenom vanlig takfärg och alla kvistar i trät kommer också att komma fram, i alla fall efter ett tag. 
I mitt tak visade det sig att det behövdes för att isolera nikotin genomslag också, när jag tvättade taket hittade jag uppkastade snusbussar i taket, isch.
Vi hade tänkt att täckmåla taket men efter att ha målat det med isolerfärgen bestämde vi oss för att låta taket vara vitlaserat då lyster på färgen var så snygg.
Jag kan varmt rekommendera denna färg den var lättstruken, dryg, och hade en jättesnygg lyster.
Den fungerar som kvistlack, spärrar mot genomslag kan användas som både grundfärg och täckfärg.
Vilken skillnad! rummet blev så mycket ljusare när taket blev vitt.
 Bilden är kanske lite mörk men man kan se lystern på färgen.
Väggarna var tapetserade med glasfiberväv och vi ville ha tapet på väggarna därför valde jag att bredspackla väggarna (man vill ju inte att den rutiga vävens struktur ska synas genom tapeten).
Somliga väljer att ta ner glasfiberväven men den gör väggen mycket starkare så jag rekommenderar att ha den kvar, särskilt om man har gipsväggar. Du behöver oftast spackla väggen ändå.
Nu finns det spackel som man kan rolla ut på väggen och sen släta ut med en bred spackel.
Jag hade aldrig provat det förut men det var mycket enklare och gick fortare, var absolut värt de få extra kronor detta spackel kostade. Är man inte så van att spackla är detta sätt mycket enklare.
Återigen en lite mörk bild men här är tre av väggarna tapetserade med en ljusblå tapet.
Inne i klädkammaren målade vi bara vitt (NCS 0502Y) med vanlig väggfärg. Kvistarna i OSB skivorna slår igenom, men vi tyckte inte det spelade så stor roll här. 
Snedtaks-väggen fick en fondtapet som ser ut som gamla brädor (Midbeck elements 46504) och golvet fick en ny mörk träparkett.
Nu fattas bara alla "små" detaljer som lister dörrar mm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar